Multumindu-Va tuturor celor care ati raspuns apelului privind constituirea unui GRUP DE REFLECTIE PRIVIND PROBLEMELE DEMOCRATIEI IN SOCIETATEA ROMANEASCA, am cules in acest rastimp raspunsurile Domniilor Voastre, am selectionat spre publicare parerile exprimate mai amplu asteptand in continuare articole si opinii de la cei care si-au enuntat doar acordul si, atasand opiniile mele mai vechi exprimate privind Meritocratia, reiterez, ca posibila tema de dezbatere, scurta insemnare de mai jos:
În contemporaneitatea noastrã, filosofia politicã
– pe cât de încãrcatã de adevãrurile umanismului integral,
pe atât de încercatã în confruntãri cu agresarea
democratiei dinafara si dinlãuntrul ei – nu poate avea temã
mai importantã decât pragmatica asigurãrii unei
democratii reale prin Guvernare si Lege, prin
Administraþie si Moralã, prin Respectul Comunitar între
Persoane.
Fiind vorba, în ultimã instantã, de o arhitecturã
socialã si politicã a Statului si Institutiilor Comunitare
moderne, lucrurile stau la fel ca-n raporturile arhitecturii
cu geometria planã si geometria în spatiu: Libertatea
persoanei si a comunitãtii îsi capãtã continutul ei adevãrat
numai dacã o abordãm ca pe o coordonatã pusã în raport
cu celelalte care o ridicã la puterea a treia: îndatoririle.
Numai în acest mod, volumul adevãrat al libertãtilor unei
societãti iese în evidentã.
La fel si cu Egalitatea: Pentru a nu fi totuna cu
egalitarismul demagogic, ei nu i se poate demonstra
adevãratul volum decât în raport cu stadiul de afirmare
a persoanelor si a comunitãtilor umane.
Astfel, democratia formal-statisticã prezintã (si
reprezintã) o societate în liniile geometriei plane, fãrã a
explora nici interiorul nici ambientul, în vreme ce
democratia realã îi conferã volumul ei autentic si existenta
realã în spatiu. Or, numai geometria în spatiu poate
reprezenta toate simetriile care conduc la armonia
arhitectonicã a unui edificiu.
Construit printr-o simetrie de drepturi si obligatii,
de moralã comunã si bunuri personale, de suveranitate
permanentã prin prioritatea existenþei persoanei si
conducere temporarã prin delegatie electoralã – simetrie
care-i asigurã adevãrata armonie a existentei – edificiul
socio-politic îsi demonstreazã stabilitatea armonicã prin
diacronia dezvoltãrii democratiei reale.
V-as fi recunoscator daca abordati cele de mai sus gandindu-Va la contextul actual al dezbaterilor publice pe aspectele artificiale ale unor interpretari de texte legislative in care realele nevoi sociale sunt complet neglijate. Toate problemele democratiei se limiteaza in aceste dezbateri la aspectul ei formal-statistic, iar toata problematica de fond social, economic si moral a existentei noastre este gatuita doar de chestiuni strict procedurale, cautandu-se chichitele avocatesti si neglijandu-se total necesitatile reale ale dezvoltarii nationale .
In asteptarea raspunsurilor Domniilor Voastre, spre a incepe sa elaboram in fascicole dezbaterea propusa.
Corneliu LEU