În ultimul timp, din cauza costurilor mari cu întreţinerea, tendinţa asociaţiilor de proprietari mai mari este aceea de a se desprinde din asociaţia – mamă şi a constitui o asociaţie cu mai puţini membri, unde controlul asupra cheltuielilor, dar şi al obligaţiilor este mai uşor de gestionat. În niciun caz, când a propus adunării generale con-stituirea unei asociaţii pe o singură scară, Manuela Grigore nu s-a gândit că o să dureze atât de mult până când aceasta va putea funcţiona: „Problema care m-a adus la Cuget Liber este că s-au început formalităţile pentru o asociaţie nouă prin iarnă şi nici acum nu s-au terminat, dar nu ni se spune şi nouă de ce. E un haos la noi din cauza asta, deja sunt două conduceri paralele… Este aşa de complicat să desprinzi o asociaţie de proprietari? Unde se depune cererea şi cam cât durează tot procesul, că nu ne lămureşte nimeni? Ei tot spun că, pe parcurs, le tot vin cereri de înscriere şi de la alţi locatari care n-au fost la adunarea generală. Dacă e aşa, pot să vină până la iarnă!”.
Acordul locatarilor, esenţial!
Că durează şi nu este chiar o treabă simplă până când o asociaţie de proprietari îşi intră în drepturi depline o confirmă şi conducerea Uniunii Asociaţiilor de Proprietari Constanţa, potrivit căreia o asociaţie de proprietari nu se înfiinţează doar cu bune intenţii. În primul rând, este nevoie de acordul scris a cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, din cadrul unei clădiri. Acordul nu este însă verbal, ci va trebui consemnat într-un tabel nominal, anexat apoi la acordul de asociere. În clădirile de locuinţe cu mai multe tronsoane sau scări se pot constitui asociaţii de proprietari pe fiecare tronson ori scară în parte numai în condiţiile în care nu există o proprietate comună aferentă tronsoanelor sau scărilor care nu poate fi delimitată. Dacă este cazul, asociaţiile de proprietari înfiinţate pe scări sau tronsoane de clădire îşi reglementează între ele rapor-turile juridice cu privire la aspectele tehnice comune acestora, printr-o anexă la acordul de asociere.
Unde se depune cererea
Cererea pentru dobândirea personalităţii juridice a asociaţiei de proprietari, alături de statut, acordul de asociere şi procesul-verbal al adunării generale de constituire se depun şi se înregistrează la organul financiar local în a cărui rază teritorială se află blocul respectiv.
Undă verde…
Lucrurile durează întrucât procesul de constituire nu se opreşte aici, căci asociaţia are nevoie de personalitate juridică pentru a putea funcţiona legal. Nici aceasta nu pică din senin, personalitatea juridică obţinându-se în baza încheierii judecătorului-delegat desemnat la organul financiar local de către preşedintele judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială se află clădirea. Încheierea se dă fără citarea părţilor şi este executorie, dar pentru că este supusă recursului, mai trebuie să se scurgă alte cinci zile de la comunicare pentru judecarea acestuia.
Modificări ulterioare
Cât priveşte faptul că solicitările altor şi altor locatari ar îngreuna procesul de constituire a asociaţiei, Marcel Dragu ne-a explicat că acest motiv nu stă în picioare. Totul, din cauză că locatarii care nu au fost prezenţi la adunarea generală de constituire pot fi înscrişi ulterior în asociaţie, fără alte formalităţi, dacă şedinţa a întrunit cvorumul necesar înfiinţării. În plus, pe parcurs, statutul şi acordul de asociere pot fi modificate, pentru asta fiind nevoie de acordul a cel puţin două treimi din numărul proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari. Este adevărat că orice modificare sau completare se înregistrează la judecătoria care a emis încheierea judecătorească de înfiinţare, fără alte formalităţi, dar acesta nu este un motiv pentru a ţine lucrurile în loc.