Klaus Iohannis: „Şcoala trebuie să înceapă pentru că este inadmisibil să avem o generaţie pierdută”
Publicat: (acum 17 ore) // Actualizat: (acum 12 ore) // Sursa: romaniatv.net
Klaus Iohannis a declarat miercuri că depunerea de către PSD a moţiunii de cenzură este un gest „cinic şi responsabil”, în contextul în care România este afectată de epidemie şi de criză economică. De asemenea, preşedintele a afirmat că şcoala trebuie să înceapă, chiar şi în condiţiile epidemiei de coronavirus, deoarece este „inadmisibil să avem o generaţie pierdută”.

- Am participat la în această după-amiază la reuniunea extraordinară a Consilului European în format de videoconferinţă pentru a discuta cu liderii europeni despre situaţia îngrijorătoare din Belarus.
- În intervenţia pe care am avut-o, am subliniat că fraudarea alegerilor prezidenţiale, reprimarea violentă a protestelor, precum şi tratamentele inumane la care au fost supuşi cetăţenii reţinuţi nu pot fi lăsate fără un răspuns din partea UE.
- Am solicitat încetarea imediată a violenţelor împotriva protestatarilor paşnici, precum şi eliberare persoanelor deţinute ilegal.
- E necesară demararea unor investigaţii transparente ale tuturor abuzurilor raportate în urma cărora cei vinovaţi să fie traşi la răspundere. Trebuie adoptate măsuri din partea UE, inclusiv adoptarea de sancţiuni împotriva celor vinovaţi de violenţele împotriva cetăţenilor paşnici şi de fraudarea alegerilor.
- Este extrem de importantă iniţierea unui dialog real şi de substanţă între autorităţile din Belarus, Opoziţie, societatea civilă şi reprezentanţi ai protestatarilor. Aceasta este singura soluţie pentru reducerea tensiunilor şi realizarea unei tranziţii paşnice.
- Trebuie să evaluăm în profunzime relaţiile dintre UE şi Belarus pentru a identifica cele mai bune măsuri. Trebuie susţinute aspiraţiile cetăţenilor din Belarus pentru democraţie şi libertate.
- Despre situaţia din Mali. E un subiect pe care l-am abordat de asemenea în cadrul reuniunii Consilului European de astăzi.
- România are acolo un efectiv de 120 de militari români şi aş vrea să transmit că aceştia sunt în siguranţă în acest moment, în ciuda tensiunilor din zonă create de lovitura de stat.
- Urmărim evoluţia evenimentelor cu mare atenţie şi suntem pregătiţi să acţionăm în consecinţă dacă va fi cazul.
Klaus Iohannis, despre moţiunea de cenzură depusă de PSD
- Această moţiune de cenzură mi se pare neavenită din motive foarte simple şi clare: dacă ţara este cuprinsă de o epidemie şi suntem în criză economică, nu vii din Opoziţie să depui moţiune de cenzură.
- Asta arată doar că acest partid care a depus moţiunea, PSD, nu este doar cinic, este şi iresponabil. Nu poţi să vii în plină pandemie şi criză economică să dai jos Guvernul numai aşa să arăţi propriilor alegători că mai eşti acolo.
- PSD-ul asta vrea să arate că mai este acolo. Nu are soluţii pentur România. PSD nu are soluţii pentru români. PSD caută soluţii pentru baronii care se simt deconectaţi de la resursele publice şi probabil suferă. Este neavenită.
- Aruncă dubii în spaţiul public cu privire la constituţionalitate acestui demers. Nu s-a depus niciodată în vacanţă parlamentară, în sesiune extraordinară, o moţiune de cenzură.
- Sunt specialişti care susţin că este discutabil. Sunt alţii care spun că este fezabil. După părerea mea, aici avem o temă care trebuie clarificată.
- Moţiunea este neavenită. Vom vedea dacă este neconstituţională.
- Despre trecerea în sesiunea extraordinară în sesiunea ordinară, cred că specialiştii vor trebui să analizeze constituţionalitatea şi legalitatea unui astfel de demers.
- Ce se întâmplă după moţiune vom discuta evident după ce dezbate, se discută, eventual se votează această moţiune. După părerea mea, este un gest politic iresponsabil, de uz intern pentru PSD.
Despre creşterea pensiilor. Cum acţionează preşedintele ca mediator?
- Nimeni nu şi-a dorit această epidemie care global s-a dezvoltat într-o pandemie. Absolut nimeni nu şi-a dorit pentru România o criză economică. Această epidemie a venit şi în consecinţă a apărut şi criza economică.
- Evident că toată lumea îşi dorea şi îşi doreşte să câştige mai bine şi guvernanţii doresc să dea bani mai mulţi oamenilor care au aşteptări mai mari, însă pentru a face posibile aceste lucruri trebuie să existe aceşti bani.
- Nu este posibil să împarţi bani care nu există şi dacă intră România în criză economică şi veniturile se reduc este clar că nu se pot mări cheltuielile. Este un lucru simplu de calculat.
- Totuşi, am spus de la bun început şi mă bucur că în PNL s-au găsit foarte mulţi politicieni care au aceeaşi părere. Nu putem să avem o situaţie în care categoriile cele mai vulnerabile, adică copiii şi pensionarii, să plătească nota de plată pentru această epidemie şi criza economică.
- Marea majoritate a economiştilor au repetat în nenumărate rânduri că nu se pot majora nici pensiile şi alocaţiile. Am solicitat Guvernului să le majoreze atât cât se poate şi iată au venit cu soluţii pentru majorarea alocaţiilor în etape, o soluţie foarte potrivită, iar majorarea punctului de pensie se realizează totuşi, în condiţiile în care majoritatea specialiştilor au spus că nu se poate. Guvernul a venit cu o soluţie de majorare a pensiilor. Este o majorare atât cât s-a putut acum. Mai încolo, când economia îşi va reveni, cu siguranţă că se vor căuta soluţii.
Despre reluarea şcolilor în vreme de coronavirus. Ce ar face profesorul Iohannis dacă un elev i-ar spune că un elev are febră?
- Atunci când un elev acuză simptome, trebuie trimis la medic ca să verifice care este problema, în situaţia epidemii cu atât mai mult.
- Este însă foarte clar că şcoala nu va începe ca de obicei când lumea se aduna în curtea şcolii. Şcoala trebuie să înceapă pentru că este inadmisibil să avem o generaţie pierdută. Deja în mediile de specialitate se vorbeşte despre a preveni generaţia pandemiei. Copiii trebuie să meargă la şcoală, să înveţe, să se întâlnească cu alţi copii de vârsta lor.
- Pentru a face posibil acest lucru este nevoie de regulamente, de ordine, de proceduri speciale pentru vremuri de epidemie şi la acestea lucrează Ministerul Educaţiei împreună cu Ministerul Sănătăţii.
- Există proiecte de regulamente. Ele se discută şi într-un timp scurt vor fi aprobate şi făcute publice.
- Măsurile nu sunt complicate. Lumea să nu-şi imagineze că va apărea o mare – o carte groasă de reguli. Regulile de bază sunt aceleaşi: masca distanţa şi igiena.
- Restul sunt chestiuni de specialitate. Ce se face dacă un elev este bolnav, dacă în şcoală apare un elev bolnav, care şcoală se închide, sunt chestiuni de specialitate.
Despre protestele din HoReCA şi restricţiile pentru restaurante şi terase
- Înţelegem foarte bine această preocupare din zona Horeca şi trebuie să admitem că este sectorul probabil cel mai lovit de criza economică generată de epidemie.
- Pentru a veni în sprijinul întreprinzătorilor, Guvernul a aprobat deja diferite scheme de ajutor.
- Trebuie să fim foarte sinceri: este vorba de sănătate publică, a întregii populaţii şi în condiţiile în care numărul de bolnavi creşte, avem un număr mare de bolnavi, noi măsuri de relaxare nu sunt posibile.
- Până când nu reuşim să ajungem la un număr mic, într-o descreştere consistentă, nu se vor lua alte măsuri de relaxare.
- În contrapartidă, Guvernul va veni cu măsuri de sprijin economic.
Ce va face UE dacă Rusia intră cu trupe în Belarus?
- Nu considerăm că acest scenariu este unul care se va întâmpla. E foarte clar că situaţia din Belarus este îngrijorătoare pentru toată lumea, dar singurele soluţii sunt cele diplomatice şi cele care se găsesc prin discuţii calme şi aplicate.
- Toată lumea a declarat că este inadmisibil o intervenţie din exterior şi nu aşteptăm la o astfel de intervenţie din nicio parte.
Mesajul pentru părinţii care nu vor să semneze declaraţia pe propria răspundere privind COVID-19
- Nu trebuie să ne formalizăm prea tare, dar în toţii anii în care am fost la catedră am constatat la toţi părinţii o preocupare intensă, părintească, corectă faţă de sănătatea copiilor.
- Nu văd niciun fel de problemă aici. Evident că în situaţia de epidemie, părinţii vor urmări starea de sănătate a copiilor.
- Au partea lor de răspundere. Nici aici nu văd o problemă şi încurajez pe toţi copiii să-şi trimită copiii la şcoală dacă sunt sănătoşi. Dacă nu sunt sănătoşi, să îi ţină acasă şi să-i consulte medicul de familie. Atât de simplu este.
- Nu trebuie să căutăm soluţii sofisticate birocratice, dar fiecare trebuie să-şi asume rolul şi răspunderea care îi revin – şi părinţii şi şcoala şi autorităţile locale.
Despre infecţiile cu COVID de pe litoralul românesc. Dacă ar merge Klaus Iohannis pe litoral?
- Este vară după un foarte greu şi lumea îşi doreşte câteva zile de concediu. E uşor de înţeles şi cred că este bine ca românii să meargă în concediu la munte, la mare sau oriunde îşi doresc, însă în acelaşi timp trebuie să ne dăm seama că nu este o vară ca oricare vară şi trebuie să ne luăm nişte măsuri de precauţie.
- S-a văzut că aceaste măsuri ajută foate mult. Am citit recent un studiu care arată totuşi că purtarea măştii în general pe scară largă poate să prevină până la 80 la sută din infecţii. Iată o piesă simplă care cu siguranţă ne ajută foarte mult.
- Distanţarea este tot la fel de importantă. Recomand românilor să meargă la munte, la mare sau oriunde îşi doresc, dar să respecte aceste măsuri absolut necesare pentru a se proteja ei şi pentru a-i proteja şi pe ceilalţi.
Despre organizarea alegerilor în contextul creşterii numărului de infecţii
- Deocamdată nu avem niciun motiv că credem că numărul de infectări creşte exponenţial, dar oricum situaţia este fluidă şi trebuie să urmărim foarte atent evoluţia.
- Din acest motiv, nu pot să vă spun nici eu, nici premierul, nici ministrul Sănătăţii care va fi situaţia peste două sau trei săptămâni. Cu toţii sperăm ca prin măsurile care s-au luat nu să se extindă exponenţial epidemia, ci să se reducă numărul de infectări noi zilnice, să avem posibilitatea să declarăm măsuri care fac procedura de alegeri sigură.
- În condiţiile în care lucrurile merg rezonabil mai departe, sunt de părere că se pot organiza alegeri.
- Nici acest alegeri nu vor fi ca până acum când toată lumea merge şi votează, nicio problemă. Se va purta masca, se va sta la o distanţă rezonabilă unul faţă de celălalt. Vor fi reguli speciale, dar ele pot fi uşor respectate şi în acele condiţii ele se pot organiza în relativă siguranţă.
De ce a girat racolările din PNL de la PSD?
- Puteţi repeta ultima parte a întrebării. Aia cu giroscopul. (…) Nu le-am girat, ba dimpotrivă. Cum şi dumnevoastră ştiţi foarte bine că şi săptămâna trecută m-am exprimat clar, franc împotriva traseismului politic.
- Nu vă supăraţi, acea parte din întrebare mi se pare extrem de tendenţioasă şi probabil greşit formulată. Eu nu am girat niciodată un traseism politic, nici nu am de gând să o fac şi nici nu cred că cineva bănuieşte că am făcut-o.
- Sunt împotriva traseismului politic, iar acei primari, parlamentari sau consilieri care au trecut de la un partid la altul nu trebuie să-mi explice mie de ce au făcut-o. N-am nicio autoritate să-i spun unui politician ce să facă. Eu, personal. Fiecare va trebui să explice propriului electorat de ce a trecut dintr-o parte în alta.
- Pe mine vă rog să mă întrebaţi într-o formulare corectă care se constituie într-o supoziţie total eronată.
- Sunt împotriva traseismului politic, însă eu, preşedintele, nu sunt în niciun partid, aşa cum scrie în Constituţie. În consecinţă, nu pot eu să intervin într-un partid politic să spun să facă sau să încurajeze sau să nu încurajeze trecerea unor politicieni dintr-o parte într-alta.
- Se poate întâmpla ca unii să-şi schimbe doctrina, dar asta mi se pare că este o situaţie rarisimă.
Ludovic Orban rămâne opţiunea de premier dacă moţiunea de cenzură PSD trece?
- După moţiune este şi discutăm atunci. Dacă prima a fost o jumătate de întrebare, mai puneţi o jumătate de întrebare.
-
Despre competiţia de la Primăria Capitalei cu candidaţi precum Traian Băsescu, Călin Popescu Tăriceanu şi Petre Roman
- Nu îmi permit să comentez candidaturile la primăriile unui oraş din România.
Despre motivele depunerii moţiunii de cenzură de către PSD
- Această moţiune, după părerea mea, este neavenită şi arată că PSD, marele partid parlamentar PSD, este şi cinic şi iresponsabil fiindcă depune moţiune de cenzură în plină epidemie, criză economică şi, culmea, în vacanţa parlamentară.
Despre respingerea OUG privind majorarea alocaţiilor
- Mi-aş dori mult mai mult pentru fiecare copil din România, dar dorinţa singură nu rezolvă problemele financiare niciodată. Banii se pot împărţi numai când îi ai.
- Ştie fiecare de acasă. Câţi bani ai, atâţia poţi să împarţi.
- Mi se pare această chestiune sau abordarea PSD-istă de a respinge pe bandă rulantă astfel de ordonanţe mi se pare de un populism grosolan ca să nu folosesc alt termen.
- Ei ştiu la fel de bine ca Guvernul că banii nu sunt. Suntem în criză economică, avem probleme generate de pandemie
- Ca să vii în Parlament ca Opoziţie să dărâmi actele normative care totuşi gestionează banii care au rămas mi se pare că poate fi citit numai într-o cheie electoralistă.
- Este un populism grosolan! Atâţia bani sunt, cât a calculat Guvernul. Este un pur şi simplu o chestiune de iresponabilitate să vii şi să dărâmi pe bandă rulantă ordonanţe care încearcă să mai salveze cât se mai poate din buget.
Despre începerea şcolii şi evaluarea modului în care profesorii pot preda online
- Este foarte important să înceapă şcoala fizic. Din cauza epidemiei, nu peste tot va fi posibil şi acolo trebuie intervenit şi din partea autorităţilor centrale şi locale pentru a permite desfăşurarea unui învăţământ online.
- Ministerul Educaţiei a pregătit cursuri pentru profesori, pentru a-i pregăti. De asemenea, Ministerul a pregăti platforme online care pot fi folosite pentru predarea online.
- Cred că este posibil să se gâsească soluţii pentru fiecare caz în parte.
- Majoritatea şcolilor vor funcţiona fizic, iar acolo unde nu se poate trebuie găsită, prin colaborare cu autorităţile centrale şi autorităţile locale, soluţiile cele mai potrivite pentru a facilita acelor copii să nu piardă materia.
Despre posibila boicotare a anului şcolar
- Nu cred că se va boicota începerea anului şcolar, însă pot să înţeleg foarte bine îngrijorările lor.
- A fost vorba, tot din motive electorale, ca să fim foarte oneşti, de nişte creşteri salariale anticipate pentru că în legea salarizării aceste creşteri trebuiau să devină operante din 2022. Din varii motive, s-a vehiculat o anticipare a lor. Trebuia să aibă loc o creştere la începutul acestui an şi o creştere înaintea începerii anului şcolar.
- Din motive regretabile ce ţin de epidemie şi de criza economică, bugetul s-a micşorat, nu s-a mărit. Guvernul trebuie să gestioneze ceea ce a mai rămas din bugetul disponbil, însă vreau să reamintesc că acea creştere de 8 la sută de la începutul anului s-a realizat.
- În acest an, cadrele didactice au primit o creştere salarială. Este un fapt. Fiecare poate să-şi numere banii acasă.
- Această creştere din toamnă, din motive de constrângeri bugetare, din păcate, nu mai este posibilă acum şi a fost amânată pentru la anul când suntem convinşi că situaţia economică va fi mai bună decât în acest an şi toată lumea speră că se va putea trece la această creştere.
- Este regretabil aşa cum este regretabil că n-au putut creşte pensiile, n-au putut creşte alocaţiile pentru copii, însă banii sunt care sunt şi cu aceşti bani Guvernul trebuie să opereze şi totuşi a găsit bani ca să crească salariile profesorilor la început de an, şi să crească pensiile şi să crească alocaţiile.
Guvernul a clarificat procedura prin care se suspendă şcoala din cauza extinderii COVID-19. „Aş vrea să tragem un semnal de alarmă”
Publicat: (acum 9 ore) // Actualizat: (acum 9 ore) // Sursa: romaniatv.net
Vicepremierul Raluca Turcan a anunţat miercuri că Guvernul a adoptat un proiect de lege prin care a clarificat procedura „prin care se pot suspenda cursurile şcolare în situaţie de extindere epidemiologică în comunitate”. De asemenea, Guvernul cere Parlamentului „ca acest proiect de lege să fie dezbătut şi aprobat în regim de urgenţă”.
Turcan a declarat că Guvernul a adoptat un proiect de lege prin care se deblochează posturile pentru personalul nedidactic din unităţile de învăţământ, pentru medicii şi asistenţii de medicină şcolară şi de asemenea pentru asistenţii comunitari.”Tot în acest proiect de lege am clarificat procedura prin care se pot suspenda cursurile şcolare în situaţie de extindere epidemiologică în comunitate. Aş vrea să tragem un semnal de alarmă şi să solicităm Parlamentului României ca acest proiect de lege să fie dezbătut şi aprobat în regim de urgenţă. Este un proiect de lege extrem de important. Guvernul a apelat la această modalitate de a emite acte normative tocmai pentru a nu exista pretexte de neconstituţionalitate invocate de către cei cu care ne-am obişnuit că ne blochează activitatea guvernamentală şi Parlamentul sperăm că va da dovadă de responsabilitate”, a spus Turcan, conform News.ro.
Klaus Iohannis: „Şcoala trebuie să înceapă pentru că este inadmisibil să avem o generaţie pierdută”
NOUL AN ŞCOLAR, un nou proiect pregătit de Guvern: ore de 30 de minute şi cursuri în 3-4 schimburi
Publicat: Marţi, 18 August 2020 09:48 // Actualizat: Marţi, 18 August 2020 22:10 // Sursa: romaniatv.net
Autoritățile pregătesc un nou set de măsuri pentru începerea școlii pe data de 14 septembrie. Acestea se regăsesc într-un proiect de ordonanţă de urgenţă care urmează să fie adoptată de guvern.

Proiectul stabilește că ”măsurile de organizare a activității în cadrul unităților și instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS –COV 2 se aprobă prin ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării, care va fi adoptat în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență”.
Consultați mai jos prevederile Ordonanței de Urgență iniţiale:
Capitolul I – Măsuri privind funcționarea sistemului de învățământ
Secțiunea 1 – Dispoziții generale
Art.1 Prezenta ordonanță de urgență are ca obiect instituirea unor măsuri de prevenire a îmbolnăvirilor cu SARS –COV 2, în unitățile și instituțiile de învățământ, în scopul asigurării dreptului la învățătură și a dreptului la sănătate, pentru beneficiarii primari ai dreptului la învățătură, studenți și personalul din sistemul național de învățământ.
Art.2 Măsurile de organizare a activității în cadrul unităților și instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS –COV 2 se aprobă prin ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Secțiunea 2 – Domeniul învățământ preuniversitar
Art.3 (1) În funcție de situația epidemiologică, Consiliul de administrație al unității de învățământ preuniversitar poate propune, în urma consultării asociației de părinți din unitatea de învățământ, ca desfășurarea activității didactice care presupune prezența fizică a antepreșcolarilor, preşcolarilor și elevilor în unităţile de învăţământ să se realizeze prin intermediul tehnologiei și a internetului, cu respectarea măsurilor stabilite prin ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării.
(2) Propunerea unității de învățământ preuniversitar prevăzută la alin (1), avizată de Inspectoratul Școlar Județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București se înaintează Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, în vederea aprobării prin hotărâre.
(3) Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență dispune prin hotărârea adoptată în condițiile alin. (2) atât cu privire la perioada de aplicabilitate a măsurilor adoptate cât și cu privire la alte măsuri specifice ce trebuie luate de unitatea de învățământ preuniversitar, în funcție de situația epidemiologică.
(4) Inspectoratele Școlare Județene /Inspectoratul Școlar al Municipiului București comunică săptămânal Ministerului Educației și Cercetării măsurile dispuse de către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență.
(5)În situația în care se impune prelungirea perioadei de aplicabilitate a hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, sunt aplicabile prevederile alin. (1)-(4).
(6) Reluarea activităților didactice care presupun prezența fizică a elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar, suspendate în condițiile alin (1)- (4), în condiții de siguranță sanitară, se dispune prin hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, cu avizul Direcției Județene de Sănătate Publică/ Direcția de Sănătate Publică București, cu informarea unității de învățământ preuniversitar și a Inspectoratului Școlar Județean /Inspectoratul Școlar al Municipiului București.
Art.4 Unitățile de învățământ vor elabora proceduri proprii pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale participanților la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și a internetului, în baza metodologiei-cadru elaborată de Ministerul Educației și Cercetării și aprobată prin ordin al ministrului, cu respectarea legislației specifice în vigoare.
Art.5 În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație, în unitățile de învățământ, activitățile prevăzute la art. 262 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv activitățile practice pedagogice, pot fi realizate prin intermediul tehnologiei și a internetului, precum și prin alte modalități alternative de educație.
Art.6 În situația în care spațiile existente în unitățile de învățământ nu sunt suficiente pentru respectarea normelor de siguranță sanitară stabilite de autoritățile de resort, inspectoratele școlare județene/inspectoratul școlar al Municipiului București pot solicita autorităților administrației publice locale să pună la dispoziția unităților de învățământ preuniversitar alte spații adecvate pentru desfășurarea procesului de învățământ.
Secțiunea 3 – Domeniul învățământ superior
Art.7 (1) În funcție de situația epidemiologică și de specificul fiecărei instituții de învățământ superior, în anul universitar 2020-2021, în baza autonomiei universitare, cu asumarea răspunderi publice și cu respectarea calității actului didactic, modalitatea de desfășurare a activității didactice ce presupune prezența fizică a studenților se stabilește prin hotărâre a Senatului universitar, cu respectarea măsurilor stabilite prin ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării și a reglementărilor generale și sectoriale din Uniunea Europeană privind minimul orelor de practică.
(2) Modalitatea de desfășurare a activităților didactice poate fi stabilită astfel:
a) prezența fizică a studenților la toate activitățile didactice;
b) prezența fizică a studenților la anumite activități didactice, stabilite conform hotărârii Senatului universitar;
c) suspendarea activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților în instituțiile de învățământ superior.
(3) Reluarea activităților didactice care presupun prezența fizică a studenților în instituțiile de învățământ suspendate în condițiile alin. (1) și (2) lit. b) și c), în condiții de siguranță sanitară, se dispune prin hotărâre a Senatului universitar, după obținerea avizului Direcției Județene de Sănatate Publică/Direcția de Sănătate Publică București, care certifică îndeplinirea condițiilor de siguranță epidemiologică, pentru reluarea activității.
Art.8 (1) În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenților, desfășurarea activităților prevăzute la art. 287 alin.(2) din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, aferente anului universitar 2020 – 2021, a examenelor de finalizare a studiilor de licență, de masterat sau a programelor de studii postuniversitare, susținerea tezelor de doctorat, susținerea tezelor de abilitare pentru anul universitar 2020 – 2021 se pot realiza și prin intermediul tehnologiei asistate de calculator și a internetului, pentru formele de organizare a programelor de studii cu frecvență, cu frecvență redusă și la distanță.
(2) Cadrele didactice raportează, la finalul fiecărei luni, în cadrul fișelor de pontaj, către responsabilii desemnați de conducerea facultăților/departamentelor, aspectele specifice pentru activitatea desfășurată prin intermediul platformelor on-line.
Art.9 (1) În situația în care activitățile prevăzute la art. 287 alin.(1) și alin.(2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se desfășoară prin intermediul tehnologiei și a internetului, norma didactică se stabilește cu respectarea art. 287 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Activitățile didactice și de cercetare prevăzute la art. 287 alin.(1) și alin.(2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și examenele de finalizare a semestrelor și a studiilor de licență și masterat, susținerea referatelor și a tezelor de doctorat, desfășurate prin intermediul tehnologiei și a internetului în anul universitar 2020 – 2021, în cadrul formelor de învățământ cu frecvență și cu frecvență redusă și la distanță sunt recunoscute.
(3) Participarea studenților și studenților doctoranzi la activități de predare, învăţare, cercetare, aplicaţii practice realizate prin intermediul tehnologiei și a internetului, precum și la examenele prevăzute la art. 143 și art. 144 din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se realizează potrivit metodologiilor proprii, aprobate de instituțiile de învățământ superior.
Art.10 Termenele opozabile furnizorilor de educație din domeniul învățământului superior, pentru a se supune procesului de evaluare externă în vederea acreditării prevăzute de art. 29 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, sau menținerii acreditării prevăzute de art. 33 alin. (3) din același act normativ, se prelungesc de drept până cel târziu la începutul anului universitar 2021 – 2022.
Capitolul II. Modificarea şi completarea Legii educației naționale nr.1/2011
Art.11 Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
- 1. La art. 66 după alineatul (1) se introduc alineatele (11) și (12) care vor avea următorul cuprins:
„(11) Numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire, stabilit prin planurile-cadru, se aprobă prin ordin al ministrului educației și cercetării și se aplică pentru clasele de început de ciclu, respectiv clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, începând din anul școlar 2020-2021.
(12) Aplicarea prevederilor alin. (11) se va finaliza pentru toate clasele până la începerea anului școlar 2025 – 2026.”
- 2. La art.66 după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin.(4) care va avea următorul cuprins:
„ (4) În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unităţile de învăţământ, ca urmare a deciziei autorităților competente, Ministerul Educației și Cercetării poate modifica prin ordin de ministru numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum și ponderea numărului de ore de predare şi evaluare în programa școlară aprobată.”
3. La articolul 172 alin. (1) lit.a) se modifică și va avea următorul cuprins:
,,a) sunt programe destinate persoanelor care au obţinut o diplomă de doctor în ştiinţe cu cel mult 5 ani înainte de admiterea în programul postdoctoral sau care au participat și au obținut certificatul de excelență la competițiile Marie Sklodowska Curie organizate de Comisia Europeană, indiferent de momentul la care au dobândit titlul de doctor”.
4. La art.241, după alin. (1), se introduce un nou alineat, alin. 1^1, cu următorul cuprins:
”(1^1) În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unitățile de învățământ, probele prevăzute la art. 241 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, din cadrul etapei I eliminatorii a examenului pentru definitivare în învățământ, se pot realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului. ”
5. La art.242, după alin. (4), se introduce un nou alineat, alin 4^1, cu următorul cuprins:
”(4^1) În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație, în unitățile de învățământ, prin excepție de la prevederile art.242. alin. (4) personalul didactic de predare, care are o vechime la catedra de cel puțin 4 ani de la obținerea definitivării în învățământ, poate obține gradul didactic II, cu condiția promovării următoarelor probe:
a) cel puțin două inspecții școlare, care se pot realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului;
b) o probă scrisă, care conține elemente de didactica specialității precum și elemente de pedagogie și de psihologie, cu abordări interdisciplinare și de creativitate, elaborată pe baza unor tematici și bibliografii aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.”
6. La art.242, după alin. (5), se introduce un nou alineat, alin 5^1, cu următorul cuprins:
” (5^1) În situația limitării sau suspendării activităților didactice în unitățile de învățământ, pentru obținerea gradului didactic I, colocviul de admitere, inspecțiile școlare precum și susținerea lucrării metodico-științifice se pot realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului”.
7. La art.242, după alin. (6), se introduce un nou alineat, alin. 6^1, cu următorul cuprins:
”(6^1) Prin derogare de la prevederile alin.(6), pentru anul școlar 2020-2021, în caz de nepromovare a unei probe din cadrul examenelor pentru obținerea gradelor didactice II și I, aceasta poate fi repetată în anul școlar următor. ”
8. La art.242, după alin.( 7), se introduce un nou alineat, alin. 7^1, cu următorul cuprins:
”(7^1) În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unitățile de învățământ, pentru acordarea gradului didactic I prin echivalarea titlului științific de doctor, inspecțiile școlare se pot realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului.”